بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

اینجا قرار است بایگانی‌ای باشد برای دسترسی آسان‌تر به مکتوباتم، اطلاع دوستانم از آنها و فراهم شدن امکان جستجوی اینترنتی‌شان.

سردبیرنامه

چهارشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۰، ۱۱:۱۸ ب.ظ

یادداشت های آرشیوی

نگاشته شده در تاریخ 28 / 8 / 1388

(این مقاله در اصل برای اولین شماره از هفته نامه سوزنبان نگاشته شده است .)
دودلم اول خط نام خدا بنویسم – یا که رندی کنم و نام تو را بنویسم ...
"آقا نشریه تون کی چاپ میشه ؟ " فکر میکنم آخرین کسی که این سوال را از من پرسید نفر 258 بود !
" نشریه " کلمه ای که طی چند هفته ی اخیر و شاید کمی قبل از آن تبدیل به کلیدواژه ی گفتگوهای من با بچه های دانشگاه و حتی خارج از دانشگاه شده بود .
و بالاخره اولین شماره از "سوزنبان" بعد از کلی کش و قوس منتشر شد ! امیدوارم که مقبول درگاه حضرتش بیفتد !
از آنجایی که میدانم همه ی شما کلی غم و غصه و مشکل دارید اصلا قصد ندارم راجع به مشکلاتی که برای گرفتن مجوز و طی امور اداری برایمان و یا انجمن پیش آمد صحبت کنم ( ناگفته نماند منظورم انتقاد از شخص خاصی نیست حقیر اصولا با سیستم های بروکراتیک خصوصا در دانشگاه قم بسیار مشکل دارم !) و همینطور در مورد دردسرهایی که حضرات هیئت تحریریه در تحریر و تحویل و تایپ و ... مطالبشون برایمان ایجاد کردند ! بالاخره جماعت اهل فرهنگ و هنر مخصوصا از جنس دانشگاه قمی یا اقتضائات کار دانشجویی و اداری را نمی دانند و یا اصلا قصد کم آوردن ندارند ! بماند !
و اما چرا " سوزنبان " ؟ ما حصل گپ و گفت های غیر کارشناسی و بعضا کارشناسی با بچه های نتایج خیلی خوبی را هم برای خودم در برداشت و هم برای سوزنبان ، هرچند بالفعل شدن تمام پیشنهادات و راهکارهای دوستان کاریست بس صعب که زمان معلوم میکند من و بچه های "سوزنبان" چند مرده حلاجیم !
نیازی به انعکاس تمام موارد مطروحه در جریان گپ و گفت های خودم نمی بینم اما بخشی از آن را که احتمالا در ارتباط برقرار کردن شما با "سوزنبان " کمک خواهد کرد مینویسم :
برخلاف تصور خیلی از افراد بخش اعظم کبودهای سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و حتی صنفی دانشجویان دانشگاه قم بیشتر از آنکه معلول مرحله تحلیل و تصمیم گیری باشد متوجه فقدان اطلاعات و اخبار دست کم از جنس معتبر و صحیح آن است . دانشگاه قم بیشتر از آنکه به مرکز تحولات سیاسی و فرهنگی شهر قم باشد شبیه یک جزیره دورافتاده است که اهالی آن یا اصلا علاقه ای به اخبار ندارند و یا بسترهای سالم اطلاع رسانی برای آنها فراهم نیست . البته این اظهار نظر حقیر را به معنی نادیده گرفتن تلاش بچه های نشریات ثابت دانشگاه نگیرید چرا که فعالیت آنها جای تقدیر و تشکر دارد البته با وجود انتقادات زیادی هم که به آن وارد است !
فکر میکنم منظورم را از این مقدمه فهمیده باشید ، هدف اصلی ما از انتشار این هفته نامه پیش از همه و بیش از همه اطلاع رسانی سالم و گسترده است ، هرچند از تحلیل و بررسی رویداد های سیاسی و فرهنگی هم غافل نخواهیم بود .
به همین دلیل بخش عمده ی حجم نشریه را به اخبار (از حوزه های متنوع) اختصاص داده ایم .
ما به این شکل سعی کردیم حلقه ی مفقوده ی اول را که ضعف اطلاعات صحیح بود در حد توانمان برطرف کنیم .
و اما نکته ی دوم ، جای خالی فرهنگ ! علی رغم اینکه مدام در نشریات دانشجویی دانشگاه از نبود فضای سیاسی گله میشود اما به نظر حقیر نشریات دانشگاه بیشتر سیاست زده اند تا سیاسی و با کمال تعجب در یک محیط دانشجویی (همان جزیره ی دورافتاده ) تقریبا هیچکدام از نشریات" ثابت " دانشگاه اهتمامی به مسائل فرهنگی و علمی ندارند و بیشتر درگیر دعواهای سطحی سیاسی اند ! ( بر و بچه های نشریات دانشگاه من را به خاطر این اظهار نظر صریح خواهند بخشید). به همین خاطر تصمیم گرفتیم برای انعکاس نقطه نظرات فرهنگی و علمی دانشجویان دانشگاه قم ویژه نامه ای را در کنار "سوزنبان" را اندازی کنیم که با محور مسائل و رخداد های فرهنگی منتشر خواهد شد . پس اخبار ، سیاست و مسائل صنفی – دانشجویی را در این هفته نامه خواهید دید و فرهنگ ، هنر و دغدغه های علمی ما را در ویژه نامه ، البته این تقسیم بندی شامل اخبار نیز خواهد شد .
نکته ی پایانی راجع به مطالب و یادداشت های وارده است ، یعنی آن بخشی از مقالات که افرادی خارج از هیئت تحریریه ثابت نشریه تحویل ما می دهند . اولا شما میتوانید یکی از طرق ذیل را برای ارسال مطالتان انتخاب کنید :
1. تشریف بیاورید دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم ، ساختمان مرکزی اتاق 150 و یادداشت خود را تحویل بدهید .
2. مقاله را به آدرس رایانه ی نشریه ارسال کنید . (soozanban.qom@gmail.com)
3. اگر حقیر را در دانشگاه دیدید تحویل خودم بدهید .
4. برای درج نظرات علاوه برای راههای بالا به وبلاگ "سوزنبان" سری بزنید و در نظر خودتان را در بخش نظرات بنویسد .(www.soozanbannews.blogfa.com)
ثانیا نحوه ی برخورد ما با محتوی مقالات شماست ، مسئله ای که همه باید متوجه آن باشیم اینست که به هر حال انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه قم و شورای سیاستگذاری نشریه چهارچوب های فکری خاص و خطوط قرمزی دارند که ممکن است با نظر شما یکی نباشد و خب شرط تعامل سازنده آن است که ما را همینطور که هستیم بپذیرید و توقع نداشته باشید که ما روی اصول خودمان پا بگذاریم ولی منصرف از مسائل اخلاقی و توهین آمیز که قطعا هیچ جایی در نشریه نخواهند داشت باقی نظرات و مطالب را با شرط درج نقد و تحلیل خودمان نسبت به آن منتشر خواهیم کرد ، پس از ارسال مقالات خودتان ابایی نداشته باشید !
فکر میکنم برای شماره ی اول کافیست و خب اگر قرار باشد تمام حرف هایمان را یکباره بزنیم که نمیتوانیم شماره های بعدی را ببندیم !!
منتظر مقالات ، انتقادات و پیشنهادات شما هستیم .
راهیست که باهم باید برویم ، پس تنهایمان نگذارید و دعایمان کنید ، کار خدا را انجام دهیم .
اینهمه گفتیم و لیک اندر بسیج - بی عنایات خدا هیچیم هیچ
یاعلی ...

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی