بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

اینجا قرار است بایگانی‌ای باشد برای دسترسی آسان‌تر به مکتوباتم، اطلاع دوستانم از آنها و فراهم شدن امکان جستجوی اینترنتی‌شان.

پاندای کونگ فو کار و ذکر چند مورد !

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۰، ۰۲:۱۳ ب.ظ

یادداشت های آرشیوی

نگاشته شده در تاریخ 15 / 1 / 1388

بسم الله الرحمن


سلام


نمیدونم انیمیشن پاندای کونگ فو کار رو از تلویزیون دیدید یا نه ؟ اما من اتفاقا دو مرتبه هم دیدم جاتون خالی !



و بعد از اینکه دفعه ی دوم این انیمیشن جذاب رو با دوبله ی بسیار عالی انجمن گویندگان جوان دیدم چند تا نکته نظرم رو جلب کرد که حیفم اومد نگم !


و اما اون چند نکته :


نمیدونم قبلا نوشتم یا نه ولی در هر حال همینقدر بدونید که رسانه بعنوان ابزار فرهنگ سازی و انتقال پیام و البته مهم تر از اون بقول جناب مک لوهان خودش بعنوان پیام برِآیند فرهنگ و تمدنیه که اون رو ساخته ، مثلا منبر یک رسانه ی مذهبیه که علاوه بر اون که وسیله ی انتقال مفاهیم مذهبی در تمدن و فرهنگ اسلامیه خودش فی نفسه یک پیام و فرهنگه ! بماند !


رسانه های مدرن مثل رادیو ، روزنامه ، اینترنت و سینما هم از این قاعده مستثنا نیستن و علاوه بر اینکه پیام های ارباب رسانه رو به مخاطبان منتقل میکنن خودشون هم ناخودآگاه پیام و مفهوم و فرهنگی رو که ساخته و پرداخته ی اون هستن - یعنی فرهنگ غرب مدرن - به مخاطب القا میکنن .


خب حتما متوجه یه موضوع شدید و اون هم اینکه ما با استفاده از رسانه های مدرن خواه ناخواه در دام یک سری از اقتضاعات اونها می افتیم . ردیابی این موضوع هم کار اصلا سختی نیست و نیم نگاهی به آثار سینمایی هند ، ژاپن ، آمریکای جنوبی و از همه مهم تر جهان اسلام و از اون هم مهم تر ایران البته با چاشنی بصیرت و تیز بینی همه چیز رو روشن میکنه خصوصا این که در مورد سینمای وطنیه خودمون کم نیستن آدمهایی که ادعای پرداختن به سینمای اسلامی و انقلابی رو داشتن و دارن ولی آثارشون و زندگیشون چیزه دیگه ای رو نشون میده !


و اما پاندای کونگ فو کار ، این حرفا مستقیما ارتباطی با این انیمیشن نداشت ! و مقدمه ای بود برای این که با من در این زمینه (رسانه) مفاهمه داشته باشید و خب نظر شخصیه من رو بدونید !


نکاتی که نظرم رو در این انیمیشن جلب کرد در جای جای تمدن منحط غرب مدرن به چشم میخوره و بهمین دلیل ادعای ما درباره ی یکپارچگی تمدن در تمام اجزاء و ساختهای اون رو تائید میکنه !



-رازدایی از عالم : مهم ترین نکته راجع به این فیلم رازدایی از جهان هستیه به این معنی که هیچ چیزی ماورای آنچه میبینید یا در درون شماست وجود نداره و هرچه هست و هرچه توان تغییر و تصرف در عالم رو داره نفس ماست . توجه کردید که هنگامی که همه به دنبال کشف راز اژدها و یا راز پخت غذا بودند آنچه کشف شد این بود که هیچ رازی وجود ندارد و همه چیز به اعتماد و اتکاء به نفس ما برمیگردد ! البته در نگاه اول شاید این از نظر شما هم بسیار درست بنظر برسه ولی نکته ای که مهم است نفی نیروهای ماورایی و مافوق بشری است که بر مبنای معارف دینی تمام ملل روی زمین بی شک وجود داشته و بر عالم ماده تاثیر میگذارند اما هنگامی که همه چیز در من و نفس من ختم شود دیگر چه احتیاجی به توکل و استمداد از نیروهای مافوق بشری و بالاتر از همه خداوند ! اصلا توجه کرده اید جز آموزش های کونگ فو و اتکاء به نفس هیچ منبع قدرتی در این فیلم وجود ندارد و شما در هیچ قسمتی از آن اثری از توجه به آسمان و غیب نمیبیند بعلاوه اینکه همان بخش رازآلود فیلم هم در پایان آن کاملا افسون زدایی میشود . ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که ما در هیچ کجای از معارف دینی و روایی مون اثری از اعتماد به نفس نمیبینیم ! و این باور به غلط بین ما رواج داره !؟


- ضد قهرمان سازی : احتمالا عنوان این قسمت چندان درست نیست ولی خب اگر کسی عنوان بهتری به ذهنش رسید ممنون میشم بدونم !


اصلا آیا به فکر مقایسه قهرمان های اساطیری و مذهبی خودمان با قهرمان های مدرن افتاده اید ؟ اصلا اساطیر و مذهب به کنار شما همین قهرمان ها و سوپر من های اروپاییه ماقبل مدرن و یا اوایل رنسانس رو با قهرمان هایی مثل همین پاندای خودمون یا مرد عنکبوتی ، بت من ، سوپر من و ... مقایسه کنید ! قهرمان های مدرن انسانهایی خلاف کار ، لاابالی ، دست و پا چلفتی ، هرزه و در بهترین حالت معمولی هستن که یا بر حسب اتفاق و یا به دلایل ابتدائا شخصی و نفسانی واجد نیروهای فرابشری شده و یا اصلا واجد هیچ نیروی خاصی نیستن و در حقیقت تفاوتی با ما ندارن بلکه فقط فهمیدن که تو این دنیا جز نفسشون چیزی برای اتکاء وجود نداره !خب حالا بدون توضیح اضافی نگاهی به رستم ، اسفندیار ، هرکول ، آَشیل ، قهرمان های ژاپن و چین باستان و قهرمان های دینی و مذهبی خودمون بندازیم !؟ اینکه همه چیز رو از عرش به فرش بیاریم و زمینی کنیم از ابعاد مهم و کلیدی فرهنگ و تمدن غرب مدرنه که تجلی سادشو تویه این فیلم میبینید !


خب فکر میکنم برای این دفعه کافیه (زیادم شد !) خوشحال میشم نظراتتون رو راجع به نقدم بشنوم ، استفاده میکنم !


یا علی


والسلام علی من التبع الهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی