بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

بایگانی

بایگانی مکتوبات علی عرب زاده

اینجا قرار است بایگانی‌ای باشد برای دسترسی آسان‌تر به مکتوباتم، اطلاع دوستانم از آنها و فراهم شدن امکان جستجوی اینترنتی‌شان.

یادداشتی بر کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی

سه شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۰، ۰۲:۱۹ ب.ظ

یادداشت های آرشیوی

نگاشته شده در تاریخ 20 / 1387

بسم الله المذل


فسیروا فی الارض فنظروا کیف کان عاقبه المکذبین ...


در طول مطالعه ی کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی و بعد از اتمام آن نکاتی چند نظرم را جلب کرد که ذکر آنها را در اینجا خالی از لطف ندیدم :


1. فردوست در خاطرات خود در جلد اول کتاب میکوشد خود را تبرئه کند و مسئولیت تمام اعمال انجام شده در حوزه ی فعالیت خود را متوجه شخص محمد رضا کند و خود را فردی بیگناه نشان دهد که توجه به این نکته غفلت از نقش این ارتشبد را که در راس مهم ترین سازمانهای اطلاعاتی رژیم سابق قرار داشته منتفی میسازد .


2. توجه به خاستگاه اجتماعی و طبقاتی فردوست و جایگاه وی در نظام دیوانسالاری حکومت پهلوی به درک بهتر نوع نگاه وی به حوادث،رویدادها،افراد و ... کمک میکند .


3. مطالعه ی خاطرات فردوست هرچند بسیار مفید و لازم میباشد اما بهیچ وجه کافی نبوده و برای فهم هرچه کامل تر وضعیت رژیم سابق تورق در دیگر کتب از این دست (خاطرات) و همچنین تحلیل های ارائه شده از سوی متفکرین داخلی وخارجی راجع به انقلاب و سلطنت پهلوی و اسناد و مدارک سرویس های جاسوسی ساواک ، سیا و ... لازم میباشد .


4. نقش پررنگ و موثر سرویس های جاسوسی غرب در نظام تصمیم سازی در قبل از انقلاب که در جای جای کتاب به چشم میخورد از دیگر نکات در خور توجه است .


5. بخش انتهایی خاطرات فردوست که به حوادث بعد از انقلاب خصوصا سالهای حاکمیت دولت موقت میپردازد از جهت روشن شدن بسیاری از مسائل و مواضع اتخاذ شده از سوی اشخاص در آن سالها بسیاز حائز اهمیت است .


6. جلد 2 تماما حاصل تحقیقات پژوهشگر برجسته معاصر عبدالله شهبازی میباشد که در حقیقت مصاحبه گر فردوست و ویراستار خاطرات وی نیز خود اوست که نوع نگاه او از دریچه ی اسناد سازمانهای اطلاعاتی جالب و بدیع است .


7. فصل بندی کتاب به تفکیک رجال و شخصیت های رژیم پهلوی هم رجوع به مطالب در ارتباط با آنها را آسان ساخته و هم راه را برای دیگر محقیقن در این حوزه هموارتر نموده است .


8. تاکید فراوان و گاه آمیخته با اغراق مولف بر نقش ریپورتر ها در ساختار تصمیم گیری دول غربی و همچنین شخص پادشاه بعضا باعث کم رنگ نشان دادن تاثیر فراوان دیگر عناصر و عوامل میشود که مطالعه ی کتب دیگر در این حوزه میتواند از افتادن در این دام جلوگیری کند .


9. درج تصویر اسناد و مدارک استفاده شده در کتاب در پیوست پایانی جلد 2 استناد به محتویات کتاب را مطمئن تر کرده و صحت ادعا های مندج در متن کتاب را اثبات میرساند .


10. در مجموع کتاب ظهور و سقوط سلطنت پهلوی از جمله کتب بسیار ارزشمند و گرانسگ در نوع خود بوده و مطالعه ی آن برای هر پژوهشگر و علاقه مند به تاریخ خصوصا تاریخ معاصر لازم بوده که این جایگاه بدلیل نوع نگاه خاص و بدیع مولف و فردوست به حوادث و رویداد ها میباشد .


- قبلا از تمام عزیزانی که با ارائه ی نظرات(تفضلات) ارزشمند خود راجع به متن فوق و همچنین کتاب به بنده لطف میکنند تشکر میکنم .


والسلام علی من التبع الهدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی